måndag 30 april 2012



















Jag har dessvärre ingen valborgsmässoeld att bjuda på idag. Jag fick stå över denna begivenhet till förmån för redigering in på sena kvällen. Lite trist kan jag tycka. Den enda fördelen är ju att man slipper hänga ut kläderna på vädring.

Det har varit en underbar vårdag i kustbandet. Solen har formligen vräkt ner och jag kunde åter lämna jackan kvar i bilen. Vid fint väder måste ju Valborg vara den mest grilltäta dagen på året. Alla som äger en grill har idag rivit fram den ur förrådet för att premiärgrilla. Ute på Värmdö låg det en tunn dimma av rök. På sina ställen kompletterade man grillröken med löveldning. Kanske kan vi också utnämna Valborg till den löveldningstätaste dagen på året. Jag tycker vi slår fast det.

Idag har jag mer eller mindre trampat i de stora svenska skaldernas fotspår. Under dagens fotografering fick jag lära mig var Orrberget låg. Där på motsatta sidan av fjärden låg det, Orrberget som Taube besjunger i Sjösala vals. Och solen stod på Orrberget idag, precis som när Evert själv skrev raderna på sitt papper.
För att ytterligare förstärka Taubekänslan där ute vid vattnet pekades det i riktning mot en rökpelare på andra sidan vattnet. Det var Everts barnbarn Jesper som passade på att vara en i mängden av alla löveldare en dag som denna. 
Och ser du den lilla stugan mellan öarna? Det är Nils Ferlins skrivarstuga, fortsatte berättarrösten medan historiens vingslag gav mig knottror i nacken. 

Imorgon ska jaga bara vara ledig och njuta av vårvädret som äntligen slagit in.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar