fredag 25 maj 2012



















Jag såg Eurovisions andra delfinal under gårdagskvällen och gladde mig mycket åt att Loreen gick vidare till final. Allt annat hade väl varit en skandal tycker jag. Inte minst efter allt prat om att Loreen är en av favoriterna till att ta hem vinsten. Det hade kunnat bli ett riktigt antiklimax om Sverige inte varit ett av de länder som räknades upp för att få tävla vidare. 

Som vanligt är den här sortens musiktillställning också ett forum för skämskuddar och pinsamheter. Mellanakten som innehöll ett medley av låtar som vunnit genom åren hörde till de mest pinsamma. Jag läste på Twitter att Jonas Gardell skrivit "Det här är inte ett pausnummer, det är en nära döden upplevelse!". Jag är benägen att hålla med helt och hållet. Som bekant var Waterloo med ABBA ett av de bidrag som gick och vann hela konkarongen för närmare bestämt 38 år sedan. Waterloo ingick därför i det medley som fungerade som mellanakt under gårdagens deltävling. Man fick lyssna mycket noga för att ens förstå att det var ABBAs dundersuccélåt som spelades. Säga vad man vill, men de sjungande programledarna hade övat sin språkläxa mycket dåligt. Inte ett ord stämde överens med originalet.

Imorgon är det så åter dags att höra Loreen sjunga i televisionen. Kanske sitter vi med ett Eurovisionarrangemang på halsen efter morgondagens begivenhet. Jag håller tummen!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar