fredag 18 maj 2012



















Sommarstugan, pärlan på småländska höglandet. Nu var det åter dags att öppna upp för säsongen efter en lång vinter. Åtta grader utomhus och tolv inne, lite vad man kan förvänta sig vid den här tiden på året. Men nu börjar det ta sig, vi har eldat i kaminen och satt på elementen. I vissa rum tror jag att temperaturen börja närma sig tjugogradersstrecket. Det har putsats och fejats, dammsugits och moppats. Inte en död fluga så långt ögat når längre. Stugan är, åtminstone inuti, redo för ytterligare en sommar. Det känns bra. 

Ni som följt mig ett tag kanske minns förra årets ivriga fönsterfix. Jag avslutade ju sommaren med att sätta färg på de sista fönstren på norrsidan. Det jag inte hann med var själva finliret, att skrapa rent och snygga till i raka linjer efter färgen som på vissa ställen hade slarvats ut på fönsterglaset. Detta har jag tagit tag i under dagen. Det blev bra, men inte perfekt. Det ideala hade varit att ta sig an det redan förra året innan färgen hunnit bita sig fast riktigt hårt. Nåväl, på lite håll och med svaga ögon ser det riktigt propert ut. 

Gräsklipparen har varit på service och startade på ett kick idag när jag drog igång den. Jag hann hälften av mattan idag, resten lämnade jag åt morgondagen. Jag anar att det blir en tidig morgon för mig, det är mycket som ska hinnas med innan solen går ner. Har vi tur hinner vi med en avkopplande grillstund innan solen går ner. Troligtvis sitter lavendelplantorna och prästkragarna i marken också, vi får se hur det går.

Bäst jag går och lägger mig.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar