torsdag 3 maj 2012



















Nu är det krig! Medan Forsythian blommar för allt vad den är värd i varje villakvarter har jag drabbats av spinnkvalster. Ja, inte jag som person men några av mina kära skyddslingar här på fönsterbrädan. Jag har letat runt efter allehanda bekämpningsmedel på nätet, men det verkar lurigt att ha ihjäl dem. Visst finns det giftiga saker på flaska som antagligen skulle ha ihjäl både kvalstret och bidra till växthuseffekten. Dem vill jag inte använda. Dessutom odlar jag ju mest ätliga ting och det skulle förmodligen vara en lek med döden att spraya ner dem och sedan förvänta sig en bra och smaklig skörd senare i sommar.

De flesta sökningar på nätet resulterar i ett ledord; ihärdighet. Det gäller att vinna kampen och se till att spinnkvalstret till slut citat: "ger upp". Så får det bli, en ständig strid ett tag framöver. Duscha plantor med hård stråle och såpvatten. Jag kan inte se mig besegrad av kryp som inte ens syns med blotta ögat. Nej upp till kamp!! Om ni sett mig dutta med växterna förut, så är det ingenting mot vad som komma skall. 

Godnatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar