tisdag 1 maj 2012



















1 maj, en röd dag mitt i veckan. Det är bara att tacka och ta emot, eller inte, om man är frilans. Nåväl jag fick i alla fall möjlighet att ta vara på dagen och njuta av solen. Det gäller att glädjas så mycket man bara kan. 

Idag drog jag på mig vårjackan och tog en promenad till söder. Jag hade siktet inställt på Kina Li. Affären med asiatiska specialiteter som har öppet alla dagar, helgdag som vardag. Dit kan man alltid gå när allt annat håller stängt, det känns tryggt. Idag tänkte jag fylla på förrådet av vegetariska vårrullar. Sist jag svängde förbi Kina Li var de slut. Det är tydligen fler än jag som upptäckt dessa läckerheter i frysdisken. Idag däremot fick jag med mig ett rejält paket. Det bör räcka till några skrovmål.

Kina Li bjuder också på smaker som den svenska gommen kanske inte är helt bekant med. Det är en ren fröjd att gå och titta bland hyllorna. Alltid hittar jag något som den modiga sidan av mig vill prova. Idag plockade jag med mig en flaska vardera av Banana sauce och Jordnötssås i kundkorgen. Coconut Vinegar kunde jag heller inte motstå, mest för att etiketten var så vacker visserligen. 
Väl hemma provsmakades de i tur och ordning. Jordnötssåsen användes nästan genast till kycklingspetten som hamnade på middagsbordet. Det smakade riktigt bra. Banana Sauce smakade gott och kryddigt men jag kan inte påstå att den förväntade banansmaken träffade smaklökarna. Kokosnötsvinägern, smakade som vinäger brukar, med den enda skillnaden att den hade en ton av kokosnöt.

Summa summarum: En bra stund på Kina Li.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar