onsdag 30 maj 2012




















Nej jag har inte bakat, det vankades piroger. Köttfärsfyllda piroger. Jag fick hjälp av fröken V att kavla för jag är uppenbart mycket dålig på just detta. Jag fick höra att jag skulle bli bättre på att låta kaveln göra jobbet, inte använda så mycket muskelkraft utan låta kaveln rulla lätt över degen. Det tar jag med mig till nästa kavlingstillfälle.
Pirogerna blev utsökta men såg ut som hejsan svejsan. Jag fick lappa dem en aning för att de inte skulle läcka i ugnen. Jag hade antagligen inte fått tjänst i något restaurangkök med dem i bagaget.

Idag har det varit full rulle ute i Trångsund. En strålande morgon blev till en gråmulen eftermiddag och jag ska nog vara ganska glad för att jag åter fick stå inomhus och avverka porträtt. Regnet hängde i luften men trillade aldrig ner från molnen. Kallt hade det likväl varit förstod jag av kollegan som tillbringat dagen vid någon grönskande buske i närheten. På fredag börjar ungdomarna att ta studenten på riktigt. Då skriksjungs det och stapplas på höga klackar. Dricks öl i smyg och visslas i visselpipor. Samma visa varje år. Lika ounikt unikt. 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar