söndag 18 mars 2012



















Det händer allt oftare att jag blir häpen över människors brist engagemang för att få sin egen vardag att fungera på ett normalt sätt. Idag har vi av någon anledning saknat varmvatten här i huset. Jag har anat att något varit galet eftersom det låtit som att en kran stått och runnit natt som dag sedan igår morse. Idag kändes det extra jobbigt eftersom jag blev tvungen att duscha kallt. Är det bara jag som lagt märke till detta? Är det ingen annan som kommit på den briljanta idén att ringa fastighetsskötaren? Märkligt.

Det händer också allt oftare att jag förvånas över människors brist på civilkurage. Det känns på något sätt ännu värre. Idag på promenaden mot söder såg jag två tonårspojkar stå och skjuta luftgevär på en balkong precis intill Skanstullsbron. Både jag och människor runt om skyndade på stegen en aning när vi såg deras vårdslösa hanterande av bössan. På behörigt avstånd från balkongen såg jag dem rikta bössan ut mot trafikanterna på bron och trottoaren, då ringde jag polisen. Jag tror inte att pojkarna på balkongen ens var medvetna om den fara de utsatte trafikanterna för. Deras avsikt var säkert inte att skada utan höll sig antagligen inom ramen för det vi i det här fallet kanske skulle kalla pojkstreck. Nåväl, polisen tog tacksamt emot tipset och såg ganska allvarligt på det vi bevittnat. Men återigen, ingen av de andra fotgängarna hade kommit på tanken att ringa polisen, trots att de ökat på stegen av rädsla. Jag upplever det som märkligt.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar