måndag 26 mars 2012



















Självklart var helgens stora begivenhet, Våffeldagen. Det är allt för sällan jag äter dem och varje gång tänker jag att jag borde göra det oftare. Årets Våffeldag firades av på Café Lyran i sällskap av fröken V. För 49 riksdaler fick man en styck frasig kejsarvåffla med grädde och hjortronsylt. En förbaskat god våffla i vårsolen. 

Man känner det i hela kroppen nu, våren, den är på väg. Gruset från vinterns bestyr yr upp i vinden och lägger sig som en hinna över allt levande och dött. Det har börjat torka upp i markerna och trädknopparna sitter som sprängfyllda partyballonger på kvistarna. Snart sticker solen hål på dem och då är våren ett faktum. Det blir härligt!

För er som undrar och även er andra kan jag berätta att alla frön i mitt minidrivhus nu har grott. Ja, alla utom Stevian. Men jag har inte gett upp och håller fortfarande tummen för en lyckad skörd senare i år. Årets fröexperiment har tyvärr också inneburit en stolpträff. Aldrig tidigare har jag upplevt att jiffybriketten också kan agera hemvist för små mögelsporer. I helgen upptäckte jag alltså att timjangroddarna hade fått konkurrens. Visserligen bara i en av briketterna, men det gjorde ont i en odlares hjärta att se. Imorgon tänkte jag ta tag i problemet genom så nya timjanfrön i fräsch brikett.

Tills dess, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar