tisdag 5 april 2011



Grönsaker och frukt är nyttigt. Därför begav jag mig idag iväg till Willys ljuvliga frukt och gröntavdelning. Där kan man hitta allt man rimligtvis kan behöva för att bli frisk som en nötkärna.

Jag strosade omkring därinne på vitaminavdelningen en bra stund. Korgen fylldes sakta men säkert på med diverse nyttigheter. Allt som eventuellt kunde skrämma bort en förkylning slank ner i min röda plastkorg. Ingefäran kändes självskriven. Denna lilla rot som både har antiinflammatoriska egenskaper och stimulerar andningen. Det kan jag behöva nu när snoret sitter som en propp i huvudet.

Idag fick jag också lära mig att det finns en sorts små citrusfrukter som heter Mandoras. Tydligen räcker det inte med alla de citrussorter som redan finns. Det sticker ju i ögonen på en citrusallergiker som jag. På en hylla låg det något som kallades för "kokbanan". Jag blev nyfiken på om det var samma sak som matbanan, och av den lilla informationsskylten att döma verkade det faktiskt vara så. Den kallades även för mjölbanan, matbanan eller pisang. Kärt barn har många namn.

Jag toppade min vitaminsprängda korg med två påsar sötmandel. Det godast godiset på jorden!
Nu ska jag trippa iväg och värma vatten och ge mig själv en ingefärschock.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar