onsdag 13 april 2011



Herregud vad gott det är med ugnsrostade rotsaker! Rödbetor äter jag inte så ofta och när jag gör det är de oftast kokta. Men det ska jag säga, ugnsrostade rödbetor var något av det godaste jag pillat i mig på länge. Till en liten köttbit av prima kvalitet blev det ljuv harmoni i gommen.

Alltså, jag har börjat inse att jag är beroende av sötmandel. Jag vet inte hur det började eller när. Eller jo, det vet jag visst. Jag började snaska i mig nötter i samband med att jag inledde min träningsperiod. Jag tänkte att det kunde stilla mitt sötbegär på ett lite nyttigare sätt. Jag gick ut strikt med en ram om fem nötter om dagen. Det har spårat ur helt och hållet, jag äter nötter så fort jag kommer åt numera. Finns det nötter kvar så äter jag dem.
Nu måste jag trappa ner nötätandet, det har gått överstyr. Det har till och med gått så långt att jag börjar se mig om efter affärer som säljer billig sötmandel. Allt som är riktigt gott har nämligen en tendens att vara dyrt. Willys ligger hittills i topp vad det gäller billigt kilopris på sötmandel.

Visserligen har jag läst mig till att sötmandeln tillhör en av de nyttigaste nötterna. Ja, om man nu ska se det ut ett hälsoperspektiv, och det ska jag ju. Den innehåller 52% fett (smånyttigt sådant) till skillnad från t ex valnötter som innehåller 62%. Hasselnötterna ligger strax över med 63%. De nötter som faktiskt klår mandeln i nyttighet ut fettsynpunkt är Cashewnötterna med sina 46 %, tätt följd av rostade jordnötter på 49%.
Nu tror ni kanske att jag blivit komplett galen eftersom jag sitter och jämför fettprocent på nötter en onsdagskväll. Nåväl, om jag nu ska räkna fettprocent på något i livet så kan jag väl få göra det på de små nötterna.

Ja, där tror jag att jag fick med allt.
Jag önskar därmed godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar