torsdag 14 april 2011



Idag har det hänt! Jag har fixat i ordning balkongen för kommande säsong! Det innebar egentligen inte så stora ansträngningar. Jag sopade av golvet efter vinterns fågelutfodring, de är inga finätare, det kan jag säga. Det låg havre och bajspluttar huller om buller. Men nu är det bortstädat och jag kunde lägga ut min fantastiskt mjuka gräsimitation och njuta av en eftermiddag i solen. Jag passade på att äta en bit mat ute i friska luften och hann även med en stunds kontemplation i lilla brassestolen. Det bar sig inte bättre än att jag somnade en timma i vårsolen. Lite svedd känner jag mig, det är livsfarligt!

Idag kändes det faktiskt som vår i luften. Solen värmde verkligen och den lilla humlan kom förbi och hälsade på. Vinden rörde praktiskt taget inte grenarna i björken här utanför.
Jag satt och drömde mig bort i det en stund. Tills grannarna tände en cigarett på balkongvåningen under. Fifan!

Eftermiddagen spenderades på söder. Skåningen fick sig ett besök och blev en cafelatte fattigare. Det är rörande att se hur vi nordbor formligen invaderar varenda uteservering när solen och våren ger sig till känna. Varje liten solstrimma är upptagen av transparenta vinterskinn som vill få lystern tillbaka. På tjocka kuddar sitter vi på caféernas bänkar, iklädda för tjocka eller för tunna jackor. Kompenserar eventuellt en för tunn jacka med caféets utlagda filtar. Kramar de sista dropparna ur solen innan den går ner bakom taken. Värmer händerna runt de varma kopparna. Det är ju ändå vår.

Godnatt och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar