tisdag 19 april 2011



Ni som är flitiga läsare av mina dagliga betraktelser kanske minns funderingarna kring det lilla berg av julgranar som hade samlats på fältet här bakom mitt hem. Jag antog då att det lilla berget skulle växa sig större för att till slut fjuttas på lagom till Valborgsmässoafton.
Nu har jag fått vatten på min kvarn. Helgens vackra vårväder har fått människor att gått man ur huse för att städa upp i sina trädgårdar. Avverkningarna och det uppkrattade trädgårdsavfallet har sedan fraktats i skytteltrafik på skottkärror till den lilla högen med julgranar. Som ni ser är den lilla högen med julgranar inte längre så liten, och julträden har fått sällskap av diverse annat brännbart.

Det var länge sedan jag besökte en Valborgsmässoeld, men i år ska jag nog påbörja en ny tradition. Jag ska stå där bland barnfamiljer och manskörer i studentmössor. Kanske sjunger jag med lite diskret i textraden "Vintern rasat ut bland våra fjällar". Kanske tar jag med mig en grillkorv färdigpreparerad på spett, kanske låter jag bli.

Därmed säger jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar