söndag 22 augusti 2010



IKEA har ett fantastiskt femkronorscafé. Allt kostar fem kronor. Kanelbullen, punchrullen ja allt. För en som bestämt sig för att äta lite sunt och bra är detta som ren tortyr! Jag skulle kunna köpa hela menyn, åtta sorters kakor, för 45 kr och då inklusive kaffe!

Idag linkade jag med på sängjakt. Det är en djungel därute, av sängar och bäddmadrasser. Kontinentalsängar och Ramsängar fajtas om att synas på marknaden. Fast, medel och mjuk. Sju-zonssäng och fem-zonssäng. Enkelfjädrade, dubbelfjädrade och pocketfjädrade sängsystem. Fyra sängbutiker hann vi med och provlåg sängar på allt ifrån några tusenlappar till närmare 100 000 kr.

Det är inte bara att köpa en säng numera. Det är verkligen en hel vetenskap.
"Att sova ska vara en känsla av viktlöshet", läste jag på en skylt. Så har jag aldrig tänkt på min nattsömn förut. Tveksamt om jag kommer göra det i fortsättningen heller. Själv tillhör jag dem som hellre sover i en lite hårdare säng än tvärtom. Ryggen ska ha sitt.
I en av butikerna klämde säljaren till och med lite på ryggraden för att visa på den ergonomiska betydelsen av att ha rätt säng. En man ilade förbi och frågade om vi fått hjälp och när vi svarade jakande så sa han:
- Tur för jag är bara kiropraktorn.
Sängvaruhusen har alltså också en egen kiropraktor numera. Fantastiskt!
Undra hur han skulle se på den säng jag ett flertal gånger fått sova i när jag är på besök hemma i Skåne. En sån där röd metallsäng med svarta fjädrar. På dessa läggs en skumgummimadrass och det känns inte helt olikt en hängmatta att ligga i den. Jag antar att det är den här sortens säng som räknas till de enkelfjädrade.

Nä, nu tror jag att jag ska dra mig tillbaka till min säng med samverkande fjädersystem, som ser till att alltid stödja ryggen på rätt ställe när jag ligger i sängen. Den skapar den ultimata balansen mellan axel- och höftparti och stöd där jag behöver det. Självklart med en ytmjuk och följsam bäddmadrass med bomullsstoppad sommarsida, ullstoppad vintersida och talalaylatex i mitten. Praktiskt och bekvämt året om.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar