tisdag 18 januari 2011



Det som göms i snö, kommer upp i tö. Kan det vara så att den forne ägaren till den här soffan trodde att den skulle hinna förmultna innan våren kom och blottade hela härligheten?
För ett bra tag sedan, jag tror förresten att det var i mellandagarna, fångade en person mitt intresse när jag skulle blåsa ut stearinljuset i fönstret. Han gick omkring på baksidan av vårt hus och skottade spår i snön. Det är väl egentligen inget speciellt märkligt med det, om det inte hade varit för att det skedde på natten. Klockan hade passerat ett och även för en nattblacka som jag, kändes det lite i senaste laget för att skotta spår i snön.

Nu när det töat lite ser man tydligt spåren av hans konstverk. Jag skulle vilja påstå att det liknar en kanelbulle till formen. En cirkel som går från mitten och ut i större och större cirklar. Jag blir så nyfiken på vad han ville säga med sitt konstverk. Om det ens är ett konstverk? Det kanske är ett verk av en galen persons inre önskan om att utomjordingar ska landa just exakt här mellan husen. I centrum av hans skottade kanelbulle. Eller så är det ett resultat av julens frustrationer, kanske ett försök att förbränna julskinkan, Janssons freselse och senapssillen.

Jag är öppen för de flesta förklaringar till varför man går ut mitt i natten och skottar fram ett kanelbullespår.

Godnatt och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar