fredag 7 januari 2011



Vad är en snösmocka? Eller för tydligheten skull, en dansk snösmocka. Vad jag vet är Danmark ett land som i vanliga fall är ganska snöfattigt, så detta måste vara något alldeles speciellt. Jag hoppas ju verkligen att man blir förvarnad så att man kan försvara sig när den kommer. Min näsa har fått tillräckligt många törnar i sitt liv så den slipper nog helst ytterligare en.
Vad ska man lyssna efter när snösmockan kommer? Viner den? För om det nu är så att den är helt ljudlös så är det ju omöjligt att skydda sig från den. Då kanske jag måsta stanna inne resten av vintern. Är det någon där ute som blir träffad av snösmockan så skulle jag verkligen uppskatta om ni berättade hur det kändes så att jag vet om det är värt risken att åter gå ut.

Nu har granen börjat barra rejält. Jag tror tyvärr att den sett sina bästa dagar och kanske måste gå hädan nästa vecka. Det är ju attans mysigt att ha den här och den doftar fortfarande ljuvligt, men jag vet inte. Jag såg spår av grankompisar i snön tidigare idag. Barr från dem som nyss avslutat sin plikt och som tack för hjälpen blivit utkastade i snön. Jag funderar på att klippa ner min gran i smådelar och stoppa den i en påse, det borde väl gå tycker jag?
Jag såg på nyheterna att det är stränga böter om man slänger ut sin gran på annat ställe än återvinningsstationerna, så jag antar att jag inte har något val just i den frågan såvida jag inte vill riskera nedskräpningsböter. Rent spontant känns det onödigt att ta risken.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar