torsdag 24 februari 2011



Kålpudding is in da house! Ja sanna mina ord, en äkta kålpudding, min första. Det känns nästan lite pinibelt att berätta det här, men det skulle alltså komma att dröja 36 år innan jag gjorde min första egna kålpuddning.
Igår sattes en panerad fisk med spenatstuvning på bordet, idag en kålpudding. Anar jag att en husmanvecka tagit form? Ja, om det nu är på det viset så måste jag ju komma på fem ursvenskt rustika rätter till för att fylla en vecka. Jag skulle ju helst vilja åstadkomma dessa rustika husmansrätter från något som jag alldeles nyligen fyllde min frys med efter storhandling.

Om man utgår från frys och skafferiinnehållet så skulle jag kunna viga resten av min husmanvecka åt följande:

- Köttbullar med gräddsås och lingon alternativt Pannbiffar med stekt lök och potatis.
- En klassisk Pytt i panna med nötkött, stekt potatis lök och rödbetor.
- Bruna bönor, dock utan det klassiska fläsket.
- Kokt blomkål med äggsås.
- Grytstekt kyckling med gräddsås, potatis och pressgurka. Originalet med hel höna ersätts dock med kyckling i filé, det måste ju funka.

Till samtliga rätter kommer ett mörkgräddat knäckebröd från Leksand att serveras. Samt ett glas mjölk, av standardsort. Eller det borde duga med mellanmjölk också.
Så får det bli. Nu är det sagt. En husmanvecka, vilken fröjd!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar