fredag 11 februari 2011



Stockholm är åter insvept i snö. Jag är osäker på om det är skräckkylan som gör ytterligare ett avtryck den här vintern eller om det bara är en vanlig februarivecka 2011. Jag låter det bero.
Bettan kom inte iväg till verkstan idag. Jag ringde och avbokade tiden, bilmekanikern lät nästan lättad.
Det är märkligt ändå hur snön kan lamslå sveriges största stad så enkelt, så fort. Stockholms alla bussar inställda, förseningar på tunnelbanor och pendeltåg. Biltrafiken fungerade endast med nöd och näppe och de flesta gator var moddiga och oframkomliga. Kung Bore, du leker verkligen med oss.

Vi kan också konstatera att de träningsintresserade i Johanneshov inte bemödade sig att komma till gymet idag. Jag var helt allena från den stund jag traskade in genom dörren tills dess jag gick därifrån. Det var väldigt angenämt! Det är vid sådana tillfällen jag får lust att gå all in på alla maskiner. Prova alla hantlarna och pilatesbollen och stå på händer och hjula och kanske eventuellt också hoppa några gånger på stället. Men jag höll mig till det vanliga, det kändes säkrast så.

Eftersom jag är en person som är begåvad med väldigt gröna fingrar brukar jag varje år vid den här tiden plantera chilipeppar. I år köpte jag tre sorters frön att berika min vår med. "Cayenne Long Slim" är som namnet avslöjar en långsmal liten rackare som har mycket stark smak. "Piment d Espelette" är något mildare i smaken och ger röda morotsformade frukter. Slutligen "Caribbean Antillais" som får stora klotformiga frukter med stakt smak.
Det är härligt att kunna gå och knipsa av egenhändigt odlade, färska pepparfrukter frampå sensommaren.
Jag tycker mycket om att se saker växa. Speciellt då frön som jag sått själv. Det är något med det här att få pyssla om dem. Sköter man dem inte tillräckligt bra, så dör dem. Men det gör aldrig mina. Visserligen kan skörden bli mer eller mindre framgångsrik, men dör, det gör de aldrig.
Imorgon plockar jag alltså fram mitt lilla minidrivhus och sätter frön i jorden. Det gör mig alltid på gott humör!

Tills dess ska jag sova en stund!

Godnatt, sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar