fredag 4 februari 2011



Se med vilken inlevelse och elegans den intar diskbänken.
Jag har länge nog nu letat efter en rejäl skärbräda. En bräda där man kan vifta omkring med kniven ordentligt utan att det strimlade och hackade ramlar ner vid sidan av när man är färdig. En bräda med gott om plats som ligger stadigt på underlaget. Ska det vara så svårt att hitta? Ja det beror väl i ärlighetens namn på hur mycket riksdaler man är beredd att lägga på en sådan träskiva.
Jag har sett rejäla skärbrädor på Åhléns, men då får man punga ut med femhundralappen. Och ärligt talat, är en, visserligen rustik, träskiva verkligen värd det? Jag har helt sonika vandrat vidare i mitt sökande.

Idag fann jag så äntligen det jag sökte! På en byggmarknad stod den bland spillbitarna. Lutad mellan MDF-skivorna, nästan gömd, nästan glömd.
Den var rustik, stadig, rejäl och billig! Precis det jag behövde för att behålla glädjen i mitt kök. Nu har den fått sig en tvättning och är redo att stå till tjänst vid nästa matlagningstillfälle. Det blir en fröjd vill jag lova!
75 kronor, som hittat på en byggmarknad.

Nu ska jag drömma om mina kommande matlagningssessioner.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar