tisdag 9 augusti 2011



















Idag ska jag enbart hylla mig själv!
För idag är det nämligen på dagen ett år sedan jag inledde mitt kroppsexperiment. Kroppsexperimentet gick, för er som undgått det, ut på att jag skulle förvandla mig själv från soffpotatis till hårt tränande energikippe på ett år. Jag ville i iallafall se om det gick. Jag inledde min träningskarriär med att i rasande tempo promenera en timma om dagen. När Kung Bore sedan spred ut sitt skägg över nejden köpte jag gymkort och fortsatte min träning inomhus.

Det känns otroligt roligt att jag faktiskt lyckats hålla tempot ganska högt under hela perioden. Jag har tränat minst tre dagar i veckan hela året, och under vintern blev det så mycket som tre pass gym och två pass badminton i veckan, för att vara helt exakt. Största delen av året har ägnats åt gymträning i olika former, både konditionspass och tyngre styrkepass. Nu under sommaren har jag försökt att träna ute så mycket jag kunnat och ägnat mig mer åt rena Crossfitpass, med den enda skillnaden att jag utfört övningar där ingen utrustning krävs. Jag har endast använt min egen kropp som tyngd och motstånd.

Nu har det har alltså gått ett år. Jag skulle kunna absolut kunna påstå att jag lyckats kravla mig upp ur soffan. Jag har förändrat ett livsmönster och gjort träningen till en naturlig del av min vardag. Visst har jag under det här året genomgått perioder av extrem trisdess på gymmet. Upplevt dagar då jag helst velat slippa och kunna skjuta det till morgondagen. Men så har jag tänkt på vad jag lovat mig själv, jag skulle härda ut ett år, åtminstone. Jag hade gett mig fan på att lyckas och då är det inte mycket som skulle få mig att låta bli. Idag har jag mycket svårt att se hur en vecka utan träning skulle te sig. Jag tycker det är otroligt roligt och skulle inte vilja byta det här sättet att leva mot något annat.

Jag trivs med att slippa ha ont i ryggen när jag stiger upp på morgonen. Jag trivs med att känna att kroppen blivit mer stabil. Att jag hittat en bra jämvikt mellan mat, träning och förmågan att ändå kunna unna sig god mat och dryck. Att jag hittat ett sätt att leva som känns sunt och friskt. Jag är otroligt glad att jag bestämde mig för att genomföra det här experimentet och jag klappar mig på axeln idag för att jag också lyckats nå det mål jag satt upp!

Jag tror att jag kommer kunna sova gott!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar