lördag 3 december 2011



















En gråkulen dag är till ända. Det har blåst och regnat och varit allmänt oangenämt. Av just den anledningen har jag inte visat mig ute mer än nödvändigt.

Istället gjorde jag helt sonika slag i saken och provbakade Tinas Dadelkaka som jag tjatade om för någon dag sedan. Jag gjorde en liten justering i receptet och det var konjaken som fick stryka på foten eftersom jag inte hade det tillgänglig. Istället provade jag med en slurk glögg av ungefär samma mått. Jag kan ju inte veta vilken skillnad det hade blivit med spriten, men jag anar att smaken hade blivit aningens  mer pikant. Nåväl, jag fick vänta hela femtio minuter på att kakan skulle grädda klart. Men oj det var värt det, dadelkakan var mjuk och saftig. Tina serverade den tillsammans med en krämig chevré och hjortronsylt, det gjorde även jag. I min bok får den mycket väl godkänt och jag tycker det känns som en bra ingrediens i julhelgen 2011. Så får det bli!

Det har redan rullat på till tredje december och julkalendern på tv har således visat tre avsnitt. Årets kalender är, tycker jag, en överraskande bra årgång. Jag brukar trots min vuxendom alltid titta på första avsnittet varje år för att avgöra om det, så att säga, var bättre förr. Men i år tycker jag faktiskt att SVT lyckats med att skänka vår tids barngeneration en fin, varm och förhållandevis mänsklig julkalender. All heder!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar