måndag 19 december 2011



















Ytterligare en helg har passerat, en helg av regn och snöglopp. Jag vet att jag varit lite hetsk mot Kung Bore den sista tiden och om det var ett försök att stryka mig medhårs med helgens väderlek måste jag säga att det var ett misslyckande. När vinterhalvåret slår in tycker jag att snön ska bli liggande vit och grann. Det här slasket blir bara ett irritationsmoment.

Jag har även hunnit med att baka lite inför julen. Jag tog hjälp av Fröken V och som jag lovade blev det Sirapskakor, Hallongrottor, Saffransskorpor och Dadelkaka. På godisfronten blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig ska jag erkänna. Jag gjorde de fantastiska hallontryfflarna med egen skörd av hallon från Småland. Jag hade ju också bestämt mig för att tillverka Fransk nougat men där gick jag bet. Eller bet och bet, jag tordes inte ens prova när jag såg Leila Lindholm baka sina sötsaker på TV4. Det verkade så avancerat och invecklat att jag inte ens vågade prova. Det skulle vara exakt 148 grader och hur skulle jag veta det när jag inte ens äger en termometer för matsammanhang. Dessutom skulle den vispas luftig  i tio minuter och någon elvisp har jag ju inte heller. Nä, det får vänta till efter julen, jag får överleva utan.

Så nu är jag mer eller mindre redo för att julen ska drabba mig. Den lilla granen jag inhandlade häromdagen har fått en liten toppstjärna och egenhändigt tillverkade polkagriskäppar. Nej, jag har inte stått och gjort riktiga polkagrisar, de tillverkades i sann pysselanda av vanliga plastpärlor. De blev riktigt fina och jag känner mig nöjd. På långt håll med svaga ögon kan man faktiskt missta dem för äkta vara. Nåväl, det hade ju varit mysigt med en liten ljusslinga som glimmar bland barren, men det blir en senare historia.

Tills dess önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar