onsdag 28 december 2011



















Jag ska väl erkänna att jag var måttligt sugen på att åter sätta mig i bilen i morse efter gårdagens tur från Skåne. Det var givetvis inte samma långa sträcka, men Tyresö kan vara väl så stort det kan jag försäkra. Tyresö är en av de kommuner jag jobbar i som jag inte riktigt kan greppa. Det verkar vara nästan hur stort som helst och idag blev jag bland annat stationerad långt ut på vischan i Tyresö. En villa i tre plan med poolveranda och separat gästhus, ibland är det en fröjd att jobba.

För er som följt mig minns ni kanske att jag för ett bra tag sedan köpte en skärbräda, eller ja en spillbit från en bänkskiva passade perfekt som just skärbräda. Den har jag använt flitigt och jag är mycket nöjd med den. Jag vet inte om det att tack vara den som jag lagar så mycket mat, det låter jag alltså vara osagt. Nåväl, jag har mina kryddor på en bänkskiva en bit bort och varje gång jag skulle krydda något har jag gått dit och hämtat det jag skulle ha och sedan ställt tillbaka. Inget konstigt alls.

Under 1940 - 1950-talet gjordes undersökningar i hur långt husmor gick i köket under en dag. En förhållandevis förlegad undersökning men icke desto mindre intressant. Denna undersökning kom sedermera att utmynna det vi idag känner som Svensk Köksstandard. Undersökningen visade att kvinnor, för på den tiden var det fortfarande mest kvinnor som arbetade i köket, gick i runda slängar sju kilometer i hemmet och köket dagligen. 
Därmed blev det av största vikt att utreda om bostaden och köket kunde utformas effektivare. Man undersökte olika planlösningar tillsammans med hushållsredskap och köksinredning för att på så sätt kunna skapa anatomiskt optimala arbetsställningar och på så sätt också minska förflyttningarna. Allt detta gjordes mycket seriöst och vetenskapligt i både testlaboratorier och på fältet. Än idag utformas alltså svenska kök efter denna standardiseringsmodell. 

Med detta i bakhuvudet insåg jag ju att ju mer jag lagar mat desto längre blir mina turer i köket. Detta löste jag nu genom att åtminstone ha de viktigaste kryddorna på armlängds avstånd från min arbetsyta skärbrädan. Jag är rätt nöjd själv.

Nu önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar