torsdag 1 december 2011



















Ok, alla ställen har sina julprydnader. Detta är Knivstas sätt att berätta för omvärden och de som bor där hur mycket julen betyder. Jag tycker den är fin. Förmodligen lite inspirerad av Gävlebocken, men antagligen inte lika välbevakad.

Nu börjar televisionen med sina frestelser inför julen. Häromdagen var det Leila som bakade sötsaker i sitt pastellkök. Idag fortsatte Tina Nordström med läckerheter att avnjuta både till jul och andra festliga tillfällen. Jag kan inte titta på den här sortens program utan att snålvattnet börjar rinna. Det spelar egentligen ingen roll om jag är mätt eller hungrig, matprogram har den effekten på mig oavsett. Idag fastnade jag speciellt för det Kryddiga dadelbröd som Tina bakade. Jag är svag för fruktiga bröd och det här verkade vara något i hästväg. Jag tror jag ska provbaka det för att se om det kan vara något att ta med i eget julfirande. Jag lär återkomma i ämnet.

Det har sannerligen varit en höst fylld av snålvatten för min del. Hela den Svenska matresan har varit en enda stor djupdykning i ljuvlig husmanskost och svenska specialiteter. Onsdag efter onsdag har jag glatts över hur mycket gott det finns att tillgå i vårt avlånga land. Men vad mig anbelangar tycker jag det är väldigt lite som slår de småländska kroppkakorna eller isterbanden. Så fick jag det sagt.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar