måndag 12 december 2011



















I helgen har jag så äntligen bakat knäckebröd. Det har blivit lite av en tradition faktiskt. För några år sedan hittade jag ett recept som jag använt flitigt sedan dess i samband med julen. Av någon anledning kom det sedan på avvägar och förra året hittade jag ett nytt recept som jag utvecklade lite i år. Grundreceptet är egentligen gott som det är, men en liten twist var jag redo för den här julen. Det fick bli vallmofrön och flingsalt i lagoma doser på hälften av bröden. Det blev riktigt, riktigt bra vill jag lova!

Utöver knäckefavoriten har jag i helgen också plockat ut de bakverk som kommer att följa med mig in i julhelgen i år. Det jag ska snaska på när julnötterna tryter. Det blir de omtyckta Sirapskakorna med en doft av ingefära, Hallongrottorna som Fröken H bjöd mig så generöst på, på kafferepet för några veckor sedan. Givetvis den mjuka Dadelkakan som visade sig bli godare för varje dag den fick ligga till sig. På godisfronten blir det Hallontryffel och vit Nougat. Pepparkakorna behöver jag väl inte ens nämna, de är givna julkakor varje år.

När jag ändå tipsar herrskapet om godsaker ska jag passa på att lägga ett gott ord för årets Glöggnyhet från Blossa. Den heter Blossa Arabica och är ett möte mellan mörkrostad elegans och deras klassiska starkvinsglögg. Det är först när eftersmaken når smaklökarna som kaffesmaken kommer fram. Riktigt angenämt om ni frågar mig. Serveras givetvis med russin och mandel som givna tillbehör.

Med dessa ord önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar