söndag 25 december 2011



















När juldagsmorgon glimmar, jag vill till stallet gå. 
Nej, faktum är att jag är ganska glad för att jag inte äger någon häst som måste matas och ryktas i arla morgonstund. Det var skönt att vakna i sin egen takt denna första dag efter julafton. Istället bar det av på promenad efter frukost. Eftersom jag vuxit upp i Skåne visste jag att packningen så här års måste innehålla yllemundering trots att termometern visar plus sju grader. Det är rått och fukten letar sig in i varje vrå av jackan. Havet visade sig från sin bästa sida idag och skummade upp stora vågor mot stranden. Den lilla stund jag tog av mig vanten för att ta en bild räckte för att få händerna och frysa resten av dagen.

Det har varit en lugn och stilla juldag. Som sig bör har vi fikat med massor av småkakor och allehanda bakverk. Därutöver knäckt nötter, ätit russin och dadlar. Till råga på allt har vi som tradition att äta bruna bönor på juldagen, så det är väl egentligen inte så konstigt att magen knorrar lite besynnerligt så här när man lagt sig under täcket.

Det blåser storm utanför och den ljusklädda granen på gårdsplanen vajar obehagligt mycket. Jag hoppas den står pall.

Därmed önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar