torsdag 21 oktober 2010



Vad ägnar man sig åt när man är hemma med förkylning och måste kurera sig? Utöver att kurera sig då menar jag. Jag passade på att pyssla ihop det övre skumgummilagret till kameraväskan. Det var lite som tetris fast tvärtom. Nu ligger min trotjänare och dess kompisar utan tvekan mycket tajt och kommer inte röra sig en millimeter ur fläcken. Det känns rätt tillfredsställande.

Jag såg att månen hänger tung på himlavalvet. Den lär väl snart vara full och Drak-Ulla ligger och lurar i bakhåll. Så kliver hon fram på allvar ur snåren om några dagar. Smiter sedan nästan obemärkt rakt in i min själ och driver gäck med mig om natten. Varför gillar hon mig så mycket, Drak-Ulla? Varför leker hon med mig om natten? Varför låter jag mig påverkas? Lilla, lilla Drak-Ulla, passa dig jävligt noga!

Ledig tid eller som idag, sjuktid, innebär inte sällan reflektionstid för mig. Idag har det rört sig mycket innanför mitt toppskal. Funderingar kring framtid, nutid och dåtid. Högt och lågt.
Just nu känner jag dock att jag helst skulle vilja slippa få tid över att tänka. Bara jobba, jobba och jobba hela tiden. Vara sanslöst trevlig och bara fungera friktionsfritt. Få beröm och känna mig uppskattad.
Det kan hända att jag också nöjer mig med att lugnt och stilla ligga i hängmattan och plinka på gitarren. Koncentrera mig på ackorden och sippa på en kopp kaffe. Rätta till kudden, gunga lite till.

Får se vad det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar