måndag 20 december 2010



Har det här blivit en bakblogg? Ja frågan är verkligen befogad. Jag tror det gått någon form av julbakshysteri genom min kropp. Det kommer att upphöra i takt med att julen avtar, det kan jag nästan lova. Idag blev det Tant Bruns formar, mormors recept, som låg klara på plåten. Ingen ska kunna beskylla mig för att inte ha lagt manken till denna jul.

Det var med lite, lite sorg i hjärtat jag plockade ner min hängmatta idag. Den ska nu ersättas av den översnöade granen som stått och ropat på balkongen länge nog. Imorgon plockas den in och får sig en klänning av kulor och glitter, så lyder lagen. Det blir rött och silver, silver och rött. Jag tror att det kan bli riktigt fint.

Ja och nu kan vi väl officiellt säga att julen intagit Svea Rike. Det förstår man när Ernst Kirchsteiger står i rutan och pillar ihop julstjärnor av björkris och vide. När Ernst gör täta dörrmattor av granris utan kottar. Det blir ännu tydligare när han pyntar fast röda väldoftande Ingrid Marie på en ståltråd, tillverkar små godisbollar av havregryn i fett med hasselnötter till fåglarna. För att i nästa sekund grava en lax i plastpåse, samt pensla en mandelmassalimpa med choklad och dekorera med kanderade violblommor.
När man ser Ernst jula på i TV, kan man slänga sig i väggen. Då kan man ta sina spritsade pepparkakor och dra något gammalt över sig.

Tills dess, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar