lördag 4 december 2010



Idag har det varit en riktigt traditionell julförberedelsedag. Skansens julmarknad, mer traditionellt juligt än så kan det väl knappast bli. Jag passade på att fixa en riktigt härlig julkorv av älg och ett par godsaker att lägga under granen ordnades också. Till på köpet fick jag bevittna kröningen av Sveriges Lucia. Det doftade brända mandlar och glögg och sprakade från de öppna eldhärdar där människor med för lite kläder stod och värmde sina lemmar. Det var en perfekt dag för julmarknad, om än lite kyligt. Tur att långkalsongen satt som ett extra skinn under jeansen.

Idag var det riktigt segt på badmintonbanan. Jag vaknade lite för sent och hann inte räta ut min värkande rygg och vakna i den takt jag behöver för att kunna spela. Tack och lov kände mr P likaledes och vi pratade ut om det över en kaffe efter matchen.

Kvällningen bjöd på årets glögg från Blossa, med smak av saffran. Den var riktigt god men jag tycker nog att de gärna kunde brassat på ännu lite mer med saffranstonen om jag får säga mitt. Den var god, smakade saffran men mycket vill ha mer som ni vet. Jag rekommenderar den i allafall.

Det är ljust på himlen ikväll. Fullmånen är inte alls beredd att komma fram, snararare nymånens skärva. Jag undrar om det är Hammarbybacken som satt sin prägel på kvällens himmel. De har kört stenhårt med kanonerna på sista tiden och på måndag slår de upp portarna för säsongen. På väg till julmarknaden såg jag flera komma knatandes med slalomskidor här i kvarteret och jag fick för mig att de öppnat redan idag. Så var var tydligen inte fallet trots allt.

Imorgon bär det av till Bagis och julbak. Det ser jag fram emot!
Tills dess, sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar