söndag 12 december 2010



Helgerna innebär allt som oftast loppisbesök nuförtiden, så även denna helg. Söndagens utflykt bar iväg till Huvudsta loppmarknad. Det hade sagts mig att detta är en av nordens största loppisar med hela 2000 kvm till förmån för den loppintresserade. Det säger ju sig självt att det kittlade i magen bara av tanken.

Varje gång jag närmar mig en loppisentré känner jag spänningen stiga, det bubblar av förväntan och tanken på att jag väl innanför dörrarna skulle kunna göra mitt livs kap, gör mig nästan nervös. Idag gjorde jag riktigt fina kap, kanske inte mitt livs bästa, men väldigt bra. En liten såssnipa i metall med kopparbotten och trähandtag som lämpar sig ytterst väl nu när chokladen ska smältas inför julgodistillverkningen. Små veckade kakformar till mandelmusslorna kom jag också över. För att inte tala om den geniala tången att plocka ut varma plåtar från ugnen med. Ja, en sådan kan man behöva när man som jag är rädd för att bränna sig. Ni hör ju själva hur rik jag blivit på bra saker en dag som denna.

Jag tror snart det börjar bli dags för julbaket. Ja, lussekatterna är ju redan klara, men småkakorna. Jag har lovat mig själv att lyckas få ihop tre stycken, det borde väl räcka? Mandelmusslorna, kan enkelt bytas ut mot något som mormor alltid kallade för Tant Bruns formar, men jag vet inte om de verkligen heter så eller om det bara var mormor som kallade dem det. Jag minns däremot väldigt väl hur goda det var. Hur som helst var de tillverkade i samma sorts formar som mandelmusslan, vi får se vilken sort som slutligen får vila degkroppen i den blanka lilla formen.

Nu ska jag drömma om kakor.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar