onsdag 18 maj 2011



Det är skönt när det gjort. Det blev oväntat tid för lite städning idag när mr P ställde in badmintonmatchen. Så nu skiner golven ikapp med sinnet. Det går inte att nämna nog många gånger att det är skönt när det är gjort.

Idag har det varit en ganska lugn och fin dag. Solen sken för första gången efter regnet, sånt känns bra. Jag tog en sväng förbi mr P i studion också innan jag åkte iväg på jobb. En kopp kaffe och ett rött päron bjöds jag på. Röda päron var nytt för mig. Det smakade som päron ska och var saftigt och läskande, det blir fler sådana för min del framöver tror jag. För er som vill prova kan jag efter lite googlande meddela att det handlar om röda Anjou Päron.

Jag kom på mig själv med att le när jag hörde svalorna idag. Det är en sådan där riktig sommarindikation tycker jag. När svalorna anlänt, då vet man att det är värme och sommar i antågande. Svalorna skickar mig tjugofem år tillbaka i tiden känslomässigt. Till Gullagrind hos farmor och farfar, där jag sprang barfota i gruset och svalorna ven genom luften med sitt karaktäristiska läte.

Det är märkligt hur sinnena kan locka fram minnen på det viset. För min del handlar det konstigt nog ofta om fågelläten. Koltrasten är den skånska sommaren i ett nötskal. Den satt på tv-antennen ljumma sommarkvällar och sjöng som om det var sista dagen i livet. Lärkan är Halmstad och helgerna med fallskärmshoppning. Den drillade och jag hoppade, vi delade samma himmel just där och då.
Fiskmåsen är somrarna på västkusten, när jag var liten och inte var en badkruka. Då man badade tills munnen blev blå och stel, drack saft och åt sandiga bullar.
Fiskgjusen låter mig återuppleva fisketurerna med morfar vid sommarstugan. När den svävade högt ovanför oss, allt medan vi drog upp abborrar och mörtar.

Det var tider det.
Nu ska jag sova. Imorgon bär det av till "mitt ute i ingenstans" igen.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar