tisdag 10 maj 2011



Kära nån vilken sommarvärme som har drabbat oss!

Jag tycker man kan märka en ganska stor förändring i klimatet om vi nu ska tala lite allvar. När jag var liten övergick vintern i vår och så kom försommaren och slutligen kröp högsommaren ur sitt skal och låg som en våt filt över oss fram till slutet av augusti. Det kan eventuellt vara en något förskönad bild av min barndoms somrar, men nog var det väl så att våren visade sig strax innan sommaren slog ut i blom?

De senaste åren tycker jag att vi mer eller mindre blivit snuvade på våren. Det har gått från extrem kyla direkt till sommar och smultron på ett strå. Nåväl, kanske inte riktigt men det är som att våren inte kliver fram och tar plats numera. Det smäller till och blir grönt över en helg. Termometern skiljer på 20 grader från en vecka till en annan. Ta veckan efter påsk som exempel. Det stod 3 grader på displayen vissa dagar och idag vittnade svettpärlorna i hårfästet om minst 22 celsiusgrader. Solen vräkte ner utanför bilfönstret! Det är dessa dagar jag kan känna en längtan efter aircondition i gamla Bettan. Men man kan inte få allt.

God varm natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar