lördag 21 maj 2011



Sanna mina ord vilken pärla!
Jag gav mig iväg i förmiddags för att leta rätt på den perfekta grillen till min balkong. Jag styrde Bettan mot Slagsta eftersom Hornbach är en av mina absoluta favoritbutiker. Där kan man hitta allt mellan himmel och jord, nästan. Behöver du en blomsterpinne, våtrumskakel, parkett, glödlampor, vävtejp eller kanske en heltäckningsmatta till sovrummet? Ja, då åker du till Hornbach och ler sedan hela vägen mot kassan.

Givetvis har de även grillar i alla olika former och storlekar. Allt ifrån den lilla bordsgrillen för enmanshushållet till grillen med en grillyta och diameter på dryga metern. Hade de då grillen för just mig?
Nej, det hade de faktiskt inte. Eller om jag formulerar mig så här, de hade en grill som var precis lagom stor och svart och blank och rund. Men om sanningen ska fram så kändes det inte helt rätt med en svart, jag hade liksom spetsat in mig på en liten färgglad karamell att ha på balkongen. Och någon karamell fanns icke att hämta på Hornbach.
Jag åkte vidare, hade mer eller mindre en snitslad bana mellan butikerna i Slagsta. Den lilla rödlackerade karamellen hittade jag ganska otippat på netonnets lagershop. Den stod där och log åt mig i hyllan. Ett tandlöst leende men med rosor på kinden och solsken i blick. Sagt och gjort, hon, för jag tror det är en hon, fick åka med mig hem.

Det har blåst en del idag, därför ställde jag mig lite tveksam till om det var så smart att premiärgrilla redan denna afton. Jag kanske satte eld på hela balkongen i min strävan att tillaga middagsmaten. Jag kunde ju såklart inte hålla mig, frestelsen blev för stor. Köttet marinerades och kolet hälldes på plats. Ett litet foliepaket fylldes omsorgsfullt med diverse rotsaker. När glödbädden var sådär ljuvligt orange och mina kinder blev rosiga och röda när jag tittade på den, var det dags att grilla. Rotsakerna fick en extra stund och köttet lades på precis i slutet.
Vilken succé! Tillsammans med mozzarella, tomat och basika blev kvällsmaten det godaste jag smakat på ganska länge.

Jag är lycklig när jag grillar.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar