lördag 28 maj 2011



Konditori och Café Lyran
är en liten pärla, det måste jag medge. Jag är glad att fröken T introducerade mig för denna sjönära idyll för ett par år sedan. Historiens vingslag piskade runt öronen när vi slog oss ner ett stenkast från punchverandan där bland andra celebriteter som Oscar II, Selma Lagerlöf och Henrik Ibsen tillbringat tid. Den sistnämnda blev så förtjust att han till och med omnämnde Lyran i dikten ”Ballonbrev til en svensk dame”. Det var en angenäm fika i trevligt sällskap denna lördag.

Dagen fortsatte lika angenämt i form av besök på Palmyra Kebab. Historiens vingslag piskade inte lite hårt om öronen där, men sanna mina ord vad god kycklingkebaben är! För att inte tala om vitlöksaiolin som serveras till hela härligheten. Så nu sitter jag här med en andedräkt som förmodligen skulle kunna få vem som helst på flykt. Men det kan det vara värt en dag som denna.

Idag har det varit Stockholm Marathon i stan. Drygt 16 000 anmälda löpare stod förväntansfulla vid start. Jag har funderat på hur man skaffar sig motivation för att genomföra ett lopp på drygt fyra mil. Jag tycker att det är imponerande att 15 471 löpare av de anmälda faktiskt också klarade sig till mål. Jag själv tillhör nämligen den skara som bli avskräckt bara av att se banans sträckning genom Stockholm. Lyssna här:
De startar på Lidingövägen. Springer Valhallavägen fram för att så småningom nå Strandvägen. Förbi Norrmalmstorg och viker sedan av förbi Kungsträdgården, vidare förbi slottet och Skeppsbron. Hela Södermälarstrand avverkas, upp på Västerbron och i sin tur hela Norr Mälarstrand. Viker av på Vasagatan och når så småningom Odengatan vid Odenplan. Karlavägen och Sturegatan avverkas för att åter hamna på Valhallavägen.
Vid detta skede har man klarat av sitt första varv och ger sig ut på ytterligare ett som är exakt likadant bortsett från att man också rundar Kaknästornet och springer vidare ut på Djurgården som mer eller mindre rundas helt och hållet. För att sedan ta sig in mot Strandvägen igen och fullfölja sista delen av varvet som går i samma spår som det första. Hela härligheten avslutas sedan på Stockholms Stadion med 250 m defilering på stadions löparbanor.
Är inte detta en helt otrolig bedrift? Jag lyfter på hatten för alla som tog sig runt! Jag är full av beundran.

Med denna beundran säger jag så godnatt för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar