onsdag 16 mars 2011



När jag stod och väntade på fikasällskap vid Skanstull idag roade jag mig med att läsa tidningarnas löp. Illustrerad Vetenskap var den som bäst fångade mitt intresse med den här bilden. Är det ett djur?
Läser man intill bilden står det att man kan få se unika bilder på världens mest hårdföra djur. Betyder det att bilden vi ser föreställer ett djur? Jag är fortfarande inte övertygad. Hade inte mitt fikasällskap dykt upp så fort, hade jag gått raka vägen in och köpt tidningen. Illustrerad Vetenskap hade tryckt på exakt rätt knappar hos mig med den här löpsedeln. Jag blev väldigt intresserad av att få reda på mer om ett djur som ser ut som en dammsugarpåse i ansiktet.

Hur stort är djuret? Det tycker jag känns väldigt avgörande för exakt hur rädd man behöver vara för dess existens. Är det litet som ett kvalster tror jag att jag skulle kunna överleva ett möte med den. Om den däremot är lika stor som den dammsugarpåse den ser ut som, skulle jag vid ett ev möte med den antagligen avlida av skräck. Kanske också med tanke på att det är ett av världens mest hårdföra djur.

På vilket sätt är det hårdfört? Är det aggressivt och äter upp allt i sin väg? Eller är det för sin egen överlevnad som detta väsen har en tuff inställning till omgivningen?
En tröst skulle ju i så fall kunna vara att den inte ser jättesnabb ut. Jag tror jag skulle kunna springa ifrån den ganska lätt. Men i gengäld kan ju en närkamp leda till svåra stick och rivsår med tanke på de där klorna. Eventuellt kan jag överleva en sådan fight bara genom den enkla anledningen att den ser ut att sakna ögon.

Imorgon måste jag nog faktiskt köpa tidningen för att stilla min nyfikenhet och kanske också kunna undanröja eventuella hot från världens mest hårdföra djur.

Ett nervöst Godnatt önskar jag eder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar