torsdag 3 mars 2011



Vad eller vem är det som avgör vad man smaksätter en ny fruktdryck med? Allt för många gånger har jag mötts av besvikelsens beska eftersmak när jag inser att den nya törstsläckaren innehåller citrus. Därför blev jag lite extra glad när jag såg ovanstående smaksensation häromdagen. Någon hade helt oblygt surplat i sig en Loka med smak av Melon och Baobab.

Jag har gått genom livet, närmare bestämt 36 år, utan att veta vad Baobab är. Vad är Baobab? Och framförallt vad smakar det? Jag är en nyfiken själ, ganska allmänbildad om jag får säga det själv, men Baobab har passerat förbi helt utan att fastna.
Baobab. Det låter lite som att det kan platsa bland godsakerna på ett libanesiskt middagsbord. Kanske en sås av något slag. Kanske närbesläktat med Hummus. Så vad är då Baobab?

Nu ska ni höra.
Baobab är ett träd som också kallas apbrödsträd och växer vilt i Afrika och delar av Asien. Trädet ger stora ätliga frukter men också blad och frön kan ätas. Trädet kan växa sig enormt omfångsrikt och stammen kan bli upp till 10 meter i diameter. Tydligen kan den här stammen bli ihålig och fungera som vattenreservoar för lokalbefolkningen under torrperioderna.

Låter som att det här trädet har många ess i rockärmen.

Bladen används till sallad men kan också torkas och pulveriseras. I Nigeria gör man en soppa kallad kuka av dessa pulveriserade blad, bara en sådan sak. Som om inte det vore nog använder San-folket fruktens frön som motgift till det gift man har på sina pilar.
Nåväl frukten då, som är en av ingredienserna i Lokas nya smaksensation tillsammans med melon, hur ter sig den? Jodå, det visar sig att Baobabfrukten inte heller sparar på krutet. Den är rik på c-vitamin, det är en seger för mig som är citrusallergiker och den används traditionellt mot feber och diarré. Frukten går att äta som den är, färsk, men går tydligen också att lösa upp i mjölk eller vatten, BINGO! Där har vi vårt användningsområde!

Finns det någon vettig människa som vågar avstå Baobab efter detta?

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar