fredag 11 mars 2011



Nu poppar de upp, vårtecknen. Det rinner små vårfloder av smältvatten praktiskt taget överallt och det dripp-droppar från taken. Medborgarplatsen vräkte på med det bästa vårtecknet av dem alla, uteserveringsförberedelser. I en enda stor hög låg rottingstolarna i solen. Folk kunde inte ens vänta med att slå sig ner tills de stod på sin plats, så mycket hade de längtat. Och dessa otåliga smygsittare speglar nog ganska väl det vi alla lite till mans känner just nu. Vi vill ha vår!

Vi vill kunna byta ut dunjackan och de tjocka vinterkängorna. Låta vårt transparenta vinterskinn dränkas i vårsol. Låta oss fullständigt översköljas av den ljuva men återhållsamma värme som solen skänker en tidig vårdag.
Personligen längtar jag efter den dag då sopmaskinen kör ut från sitt garage. Jag minns speciellt en vårkant när jag var liten och gruset sopades bort från gatorna, då plockades den lilla smala åttiotalsskateboarden fram ur sin vintergömma. Sedan susade jag nerför backen på Övre skogsbacken tills knät fick ett blodigt sår. Då ångrade jag att skateboarden inte fått stå kvar i sin vintergömma och förbannade våren alla dess aktiviteter.
Det skulle jag aldrig göra nu!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar