torsdag 31 mars 2011



Kan man plocka ut snöskyffeln ur bilen än? Eller gör man det med livet som insats och med risk för att bli fast i någon snödriva nu när mars slår om till april?

Första april skriver vi alltså i almanackan imorgon. Undrar om det blir något april, april din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill? Det känns som att det var länge sedan jag blev utsatt för ett aprilskämt, så det vore väl på tiden.

Tidernas roligaste berättade en kompis för mig när vi pluggade på Högskolan i Halmstad. Jag tror det var hennes brors barn som vid frukostbordet fick veta att när det var första april så fick man luras. Han satt tyst en lång stund sedan kom det:
- Pappa, du har en tårta på håret!
Det är aprilskoj när det är som bäst tycker jag!

När jag var liten lurades pappa med samma aprilskämt varje år. Han ropade så sanningstroget han kunde att vi skulle skynda oss till fönstret för det sprang en älg i trädgården. Vi kom springande så fort benen bar oss, min bror och jag, men älgen fanns ju aldrig där. Varje år gick jag på det.

Kanske borde jag försöka tänka ut ett bra aprilskämt nu innan jag går och lägger mig? Så att jag har något att förekomma någon med i morgon. Så får det bli!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar