måndag 1 november 2010



I vanlig ordning var Siri-Lo en glad liten puppa. Trots en spruta i varje lår, tappert. Det gäller att inte sjåpa sig och det gäller att börja med detta i tid.

Imorgon blir det jobb igen. Det känns som att det var länge sedan sist, och det stämmer ju. Det var ingen lek att ha inflammation i lungorna som vuxen. Snart äter jag sista penicillintabletten och då ska jag väl vara frisk som en nötkärna igen hoppas jag, om än lite matt och blek.

Så nu alla mammor och pappor till sjuka barn, jag har en uppmaning till er. Låt ert sjuka barn vara hemma och bli frisk istället för att släpas iväg till förskolan för tre minuters fotografering.

- Ja lilla Victor är ju här bara för fotograferingen. Han är jättehängig med 39 graders feber. Men han är här bara för det här tillfället, det är ju en stor dag att bli fotograferad. Mormor och morfar vill ju ha den årliga bilden. Så om du kunde ta honom först så vi kan gå hem sedan?

Jag menar allvar. Jag vill inte se era sjuka barn mer! Jag vill inte se in i deras glansiga ögon och be dem visa hur de ser ut när de skrattar. För de vill inte skratta, det vill man inte när man har värk i varenda muskelfiber och febern ligger som ett lock över huvudet. Låt dem få ligga hemma vid tv:n och tillfriskna. Mormor och morfar klarar sig utan den förbannade bilden ett år.

Är vi eniga om detta?

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar