lördag 25 juni 2011



Ännu en midsommar har lagts till handlingarna. En riktigt bra sådan.
Snickartorp utanför Flen var scen för årets skådespel. Mr P bjöd upp till dans och jag dansade gärna in sommaren med honom och hans fina vänner. Jag fick för mig att det var fler än jag som skulle trafikera vägarna söderut just på midsommarafton så jag klev upp tidigt. Det visade sig att jag inte kunde ha mer fel. Det var i princip bara jag som körde bil på midsommaraftons morgon 2011. Det kändes skönt att jag inte hamnade mitt i det som i förväg skulle kallas Sveriges värsta trafikhelg. Så vitt jag vet måste den ha varit förlagt till dagen före midsommar.

Nåväl jag kom helskinnad till Snickartorp lagom till frukost. Det smakar alltid så ljuvligt utomhus. Kaffet liksom växer i sina aromer så fort fåglarna kvittrar och gräset killar under tårna. Så man drar gärna ut på det lite extra när man bjuds på utomhusfrukost.

En midsommarafton blir inte komplett utan stång. Medan pojkarna snickrade ihop ett långbord av tre gamla golvplankor såg vi flickor till att skaffa ett fång björkruskor som lade grunden till Snickartorpets mest unika midsommarstång genom alla tider. Ormbunkar och prästkragar fick fylla ut och ge karaktär. Jag tror det var med en aning stolthet i blicken som vi tog ett steg tillbaka och beskådade vårt konstverk lite senare.

Man blir hungrig av att bygga stång. Det passade fantastiskt bra med en klassisk sillunch efter mödorna. Alla de klassiska sorterna, färskpotatisen och Janssons Frestelse. Ägghalvor, gräddfilen och gräslöken och för den modige fanns den skånska klassikern salt sill. Jag var artig nog att smaka, men medger att denna skånska delikatess inte kommer att dyka upp på mitt midsommarbord framöver. Åtminstone inte som föda.

Tiden går så hiskeligt fort när man har roligt. Ett antal nubbevisor och knäckemackor med västerbottenost senare startade förberedelserna med grillmiddagen. Underbart kryddstarka lamm och nötfärsspett och smaksatt ris med nötter och russin. Tillsammans med en klick Hummus kunde andedräkten dödat vilken mygga som helst i hela Södermanlands län.

När midsommarnatten övergick i midsommardag blev det så småningom dags att stänga ögonen och få lite sömn. Efter den senaste tidens frekventa nattprat och sömngång kände jag att jag skulle bespara både mig själv och de andra gästerna denna upplevelse.
Jag ville se hur det var att vaggas till sömns av gamla Bettan. Jag hade fällt baksätet och bäddat så fint med Sultanmadrass och allt. Fröken S hade lånat mig en sovsäck och där låg kudden och bara väntade på att få ge mitt trötta huvud lite ro.
Jag mötte många skeptiker på vägen till denna natts sömn. Jag ska väl erkänna att jag själv inte var hundraprocentigt säker på om det gick att få någon sömn på det här sättet, men det var varje fall värt ett försök.
Jag hade öronpropparna redo och när jag så äntligen lade mig på plats kände jag att det fanns hur mycket plats som helst att sova på. Jag kunde sträcka ut mig raklång och ha armarna utsträckta åt var sitt håll utan att slå i väggen. Det här skulle inte bli några som helst problem, sömn skulle jag få så det räckte och blev över.
Vid sextiden vaknade jag och drog ner fönstret lite, sedan somnade jag om och sov till nio. Mysigt är bara förnamnet. Om det kniper med sängplats framöver vet jag att det funkar fint att sova i bilen. Det känns bra!

Efter en morgonpromenad var det så dags att ta itu med en mastodontdisk. Jag drog mitt strå till stacken, men tummen satte p för själva diskproceduren i vattenbaljan.
Det var fint att ha disken avklarad när frukosten tog vid i en strimma sol. En skön midsommar på Snickartorp. Mr P är en jävel på att ordna bra. Tack för en fin helg!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar