onsdag 29 juni 2011



Så här koncentrerad kan man se ut om någon håller en brödsmula en decimeter från nosen. Lilla Ronja, jag saknar henne oftare och oftare. Det är trivsamt att träffa henne och rogivande att stryka handen mot hennes mjuka öron.

Idag blev det frulle i Bagis. Det skulle levereras ett jättepaket från Schenker och som vanligt när ett bud ska anlända är det nästan omöjligt att planera sin dag.
- Vi levererar det mellan kl 10 och 16 kan du vara hemma då? Vad svarar man, har man något val om man faktiskt vill ha sitt paket? Nåväl, jag passade Siri-Lo under tiden som budet och fröken H baxade in jättepaketet i hallen. Dessförinnan fick jag en fin promenad i Nackareservatet igen då lillgumman skulle sova middag.

Efter en sväng förbi Posten företagscenter styrde jag Bettan vidare mot Hornstull. När fröken S och jag ses numera har det liksom blivit kutym att köpa med sig mat från Babel Deli. Jag köper alltid samma sak, en blandning av godsaker, bl a lammfärsspett, falafel, någon form av stark korv, kyckling och fetaostpiroger. Givetvis med goda röror som tsatsiki och hummus till. Man får alltid rikligt med mat och jag äter alltid tills jag blir proppmätt. Jag kan passa på att rekommendera Babel Deli på Långholmsgatan vid Hornstull nu, så är det gjort.

Det blir alltid intressanta diskussioner tillsammans med fröken S. Hon lyssnar med stora öron och målar med stora penseldrag och är fantastisk på att skänka goda råd och se saker ur flera perspektiv. Det kan gälla allt från ens innersta tankar om livet, till mer triviala ämnen, men alltid lika engagerat och livfullt. Underbart!
Ikväll har vi bland annat diskuterat relevansen i att en kopp vanligt svart kaffe kostar 30 kronor på café. För om man tänker lite närmare på det kan det ju inte kosta speciellt många kronor att göra just en sådan enkel kopp svart kaffe, eller?
Bara för att jag blev nyfiken kollade jag upp vad det skulle kosta att köpa pappmuggar utan öra i storförpackning. 1,3o kostar denna lilla bägare i inköpspris. Kaffet då? Jo, nu ska ni höra sa Krösamaja. Råvarukostnaden för en kopp kaffe baserat på en uträkning gjord 2011-01-31 är ungefär 45 öre (detta enligt Svensk kaffeinformation). Jag kan inte tänka mig att priset har stigit eller sjunkit så enormt mycket sedan dess. Jag tycker därför vi kan slå fast att dessa prisuppgifter är förhållandevis tillförlitliga.

Detta skulle i så fall innebära att den kopp enkelt svart kaffe som säljs på café här i Stockholm, egentligen bara är värd 1 krona och 75 öre. Jag ville bara säga det så att ni vet nästa gång ni halar upp plånboken och ger trettio riksdaler till cafébiträdet.

Nu ska jag knyta mig!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar