fredag 10 juni 2011



Efter en natt av ihärdig åska och ösregn blev det tidig morgon med hotellfrukost och utsikt över Kinnarps Arena. Jag plockade åt mig grova frallor med ost, en tallrik äppel och kanelyoghurt med russin på toppen samt en skiva saftig vattenmelon. Givetvis slank en kopp stärkande kaffe också ner. Jag hade däremot inte speciellt mycket tid att sitta och njuta av den koppen. Klockan tio i sju bar det av till John Bauergymnasiet för sista rycket i studentträsket. Regnet strilade över ansiktet när jag blev visad till danssalen som skulle bli min arbetsplats för dagen.

Det slutade aldrig att regna, snarare tvärt om. Föräldrar och släkt hade samlats under gigantiska paraplyer för att fira att deras ungdomar nu äntligen slutade skolan. Det blev helt enkelt en blöt historia i Jönköping på flera sätt. Här upplevde jag för första gången under mina sex år som skolfotograf under studenten, att en elev somnat på första raden. Jag misstänker att bristande nattsömn inte var det enda problemet i det här fallet.

Nåväl, jag styrde kosan vidare mot sommarstugan. Allt medan vindrutetorkarna skrapade bort regnet som fräste upp från lastbilen framför. Jag var trött, det tjöt i öronen av studenternas förbannade tutdon. Jag sov en timma när jag kom fram, sedan åt jag pyttipanna och jordgubbar, givetvis åtskilda.

Nu ska jag återigen sluta ögonen. Imorgon blir det sommarstugebestyr av hög klass.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar