söndag 10 juli 2011



Det finns dem som tycker det är larvigt att ta bild på det man äter. Men när man fixar sig en tallrik med klassiska småländska Isterband och stuvad potatis, då kan jag inte låta bli att föreviga det. Jag var hungrig som en varg och knaprade i mig hela härligheten. Det är stabbig mat, ingen GI direkt, jag blev utan tvekan mätt.

Idag var det varit lite av en mellandag i väderleken. Om sanningen ska fram kan jag ibland tycka att det är lite skönt. Värmen fanns trots allt kvar och låg som ett lock över Stockholm. Jag vet inte om jag är extra känslig, men jag blir så otroligt trött när det är så här varmt och fuktigt. Den lilla regnskuren som kom idag var precis tillräcklig för att ligga och pyra lite på asfalten. Ibland kan ju regnet göra luften lite klarare, men idag blev det snarare tvärt om.

Jag har ägnat mig lite åt växtvård idag. Gått och småpratat med plantorna, plockat gula blad och ansat dem en smula. De flesta chiliplantorna dignar av frukt som nu håller på att mogna. Ett par av plantorna har visserligen varit lite tröga i starten och blommar för glatta livet, men har än så länge bara lyckats få till en eller ett par frukter.

Någonting äter på min Basilika. Det känns väldigt trist och onödigt! Gör man så har man skitit i det blå skåpet och måste döden dö. Jag fyllde en hink med vatten och vände basilikaplantan upp och ner med stjälkarna och bladen i vattnet. Det hade jag läst mig till att man kunde göra om ingenting annat hjälpte. Sådär fick den stå i ett par timmar, nu återstår det att se om denna någon var simkunnig eller ej.
Tvestjärtar är inte min favoritinsekt. Nu ska jag ge er ett husmorstips, om ni inte vill gulla med dem där ni bor. De tycker förskräckligt illa om kanel, hur man nu kan göra det! Jag duttade helt sonika ut lite kanel i en kruka där de verkade ha slagit läger och nu ser jag inte ett spår av dem. Och till på köpet doftar det nybakta kanelbullar på min balkong. Finfint tips!

Ja det var nog det hela!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar